Jasper National Park

Na een rit van 300 km arriveren we via de “west park entrance” in Jasper National Park. Aan de gate kopen we onze National Park pass goed voor 1 jaar toegang en 136,40 CAD. (per familie). We verblijven in de May Tree Retreat, geboekt via Airbnb. Ideaal gelegen nabij het centrum van Jasper en de verschillende eetgelegenheden. We hebben 2 volledige dagen om de omgeving te verkennen alvorens we via the Icefield Parkway verder rijden richting Lake Louise. De weersvoorspelling is niet echt schitterend te noemen maar zolang het droog blijft hoor je ons niet klagen! Heel wat anders dan de hittegolf die er momenteel in België heerst… Onderstaand een aantal van onze activiteiten.

Maligne Canyon

Op onze dag van aankomst hebben we na het bezoeken van Jasper nog tijd over voor een dicht bijzijnde bezienswaardigheid. De Maligne Canyon is 15 minuutjes rijden met de wagen vanuit het centrum. Onderweg spotten we de eerste dieren sinds onze aankomst in het Nationale park.

Een gezinnetje Elk langs de kant van de weg

De canyon zelf bestaat uit een wandeling langsheen meerdere (6) bruggen en is een populaire attractie. Van op de bruggen kan je in het diepe ravijn het water zien stromen. De parking ligt bovenaan de canyon, hoe meer bruggen je bezoekt, des te meer hoogtemeters je zal maken als je terug wandelt richting parking. Leuk voor een korte stop maar iets te toeristisch.

Maligne Canyon

Medicine lake, Maligne lake, Bald Hills & Moose lake loop hike

De volgende dag vertrekken we richting Maligne lake. Omdat we voor een iets langere wandeling opteerden rade de vriendelijke dame van het Jasper information centrum ons de Bald hills hike aan. Deze vertrekt aan de verste parking van Maligne lake. Onderweg rij je langs Medicine lake en heb je ook kans om wildlife te spotten! Afstand van Jasper centrum: 48km, een uurtje rijden dus.

Bald Hills info paneel bij de parking van Maligne Lake

De eerste kilometers van de hike gaan geleidelijk naar omhoog tot je aan een splitsing komt. Hier kan je links de “shortcut” nemen die stevig omhoog gaat of kiezen om gewoon op het pad te blijven (dat volgens ons ook nog stevig naar omhoog gaat.)

Bald Hills trail

Wij gaan voor de stevigere klim, terugkomen kan via de andere weg. Al snel worden heel wat hoogtemeters verzameld. Langzaamaan stijgen we uit het dichte bos en vangen we een glimp op van het Maligne lake. éénmaal boven komt het pad terug samen met het minder steile pad, hier slaan we links af. We volgen het pad nu richting de verste bergtop de Bald Hills high summit. De top ligt momenteel nog in de wolken maar dat schrikt ons niet af.

Andere zijde van de Bald Hills

Op de terugweg kan je via een pad links ook naar de officiële Bald hills summit gaan. Hierdoor kan je een mooie lus maken en hoef je een deel van de terugweg niet over hetzelfde pad te lopen. We gaan over de top en volgen het pad naar beneden, hier gaan we opnieuw links en volgen het minder steile pad terug richting parking.

View van op de Bald Hills richting Maligne Lake
View vanop de Bald Hills richting Maligne Lake

Een kilometer voor de parking kan je via een pad rechts nog een kleine detour doen voor de Moose lake loop. Een lus wandeling van 4.5km met de mogelijkheid om een moose te spotten aan het gelijknamige meer (volgens de Jasper park guide..). Een kort stukje wandelen door het bos en je krijgt het meer te zien. Vanop de oever spotten we een moose in het meer, what are the odds… Hij is druk bezig een soort gras of algen van de bodem van het meer te eten, een grappig zicht!

Moose Lake

Nadat de moose in het struikgewas is verdwenen proberen we de lus wandeling te vervolledigen. Het pad langs het meer is echter afgesloten. We maken rechtsomkeer en volgen dezelfde weg terug. Aan het brugje waar we de afslag maakten voor de Moose lake loop gaan we nu rechts terug richting parking.

Op de terugweg houden we nog een korte tussenstop aan het prachtige Medicine lake.

Medicine Lake

Pyramid island, lookout & lake hike

Deze korte hike start aan de verste parking van het Pyramid lake. 7.5km, 13 minuten rijden van Jasper centrum. We volgen trail 2B richting de lookout, het pad stijgt gestaag tot helemaal boven. Hier heb je een mooi uitzicht op de meerdere lakes en Jasper.

We volgen het pad opnieuw naar beneden tot het een scherpe bocht naar rechts maakt. Het pad loopt volledig door het bos tot je op een open vlakte met een klein meertje komt.

Hier volgen we nummer 2G tot we aan de kruising met pad nummer 2 komen.

Hier gaan we rechts en vervolledigen we onze lus wandeling. Onderweg spotten we 5 elanden, een geslaagde wandeling dus!

Aan de parking steken het we het straat over richting Pyramid island. Via een bruggetje kan je het meer oversteken en kom je terecht op een klein eilandje.

Een ideale picknick plaats met mooi uitzicht op de omringende bergketens (als de wolken het toelaten..).

Vallei van de vijf meren

Een must-do langsheen de Icefield Parkway. In een korte lus van 4.5 km kan je de pracht van 5 dicht bij elkaar liggende meren aanschouwen. De kleur van elk meer varieert door de diepte en was één voor één spectaculair. We hebben er zo van genoten dat we de afsplitsing van de korte lus niet opmerkten en dus 4 km extra konden genieten van het first lake en de omringende bossen. Een aanrader!

Athabasca Falls

Een erg populaire stop langs de Icefield Parkway. Mooie waterval, leuk om de verschillende lagen die door het water in de rotsen zijn ontstaan te bekijken. Erg toeristisch.