La Gomera

Dinsdag 27 december tot en met 3 januari, 1 weekje La Gomera aan een onweerstaanbare prijs. Boeken die handel! En zo geschiedde… geen druilerig nieuwjaar in de Belgische regen maar een aangename 24 graden op de Canarische eilanden. Daar moeten we niet al te lang over twijfelen!

Maar waar gaan we nu eigenlijk heen? Valt daar iets te doen/bezoeken/beleven? Een aantal vragen die je meestal beantwoord alvorens een keuze te maken. Met een “we zien wel” kom ik er op het moment van de boeking goedkoop van af.

First things first: La Gomera heeft geen commerciële luchthaven en dus ook geen rechtstreekse vluchten. Het traject bestaat uit een vlucht richting Tenerife om dan met de bus naar de haven Los Cristianos te rijden, om daar vervolgens een ferry te nemen richting San Sebastian op La Gomera. Vanuit San Sebastian vertrekken een aantal bussen die je naar de rest van het eiland brengen.

Gelukkig boekten we deze keer onze reis via een tour operator en moeten we ons over de volledige dienstregeling geen zorgen maken. Het hotel Jardin Tecina is gelegen in het zuiden van het eiland in een klein stadje Playa de Santiago. Buiten een aantal mini mercados, een 6 tal restaurantjes en bars valt er niet veel te beleven in Playa de Santiago. La Gomera staat op vlak van toerisme in schril contrast met het massatoerisme in Tenerife.

In totaal hebben we tijdens ons bezoek van La Gomera een 5 tal dagwandelingen gedaan. Onderstaand een beetje meer info + talrijke foto’s.

Playa de Santiago vanop de pier.
Geen zandstrand te bespeuren, dikke keien daarentegen..
De haven van Playa de Santiago , van hieruit kan je de boot nemen richting Valle Gran Rey of een Walvisexcursie maken.
Hoofdplein en ontmoetingsplaats van Playa de Santiago – vlak bij Bar Tomas.

Wandeling 1: Playa de Santiago – Contreras (richting San Sebastian): Afstand: 13,12km • Stijgen: 689m • Dalen: 702m

Voor onze eerste wandeling besloten we de GR132 “Camino Natural Costas de La Gomera” te volgen. Etappe 8, van de in totaal 120km, passeert vlak langs het hotel en de markeringen zijn eenvoudig te volgen. We stappen de route richting El Cabrito – San Sebastian voor een eerste kennismaking met het eiland.

Buiten bananenplantages en cactussen is er weinig groen te bespeuren langs de kustlijn.

Door de uitlopers van de “barrancos” (diepe kloven op het vulkanische eiland) worden snel wat hoogtemeters verzameld.

Uiteindelijk komen we aan bij Casas de Contreras een dorpje met verlaten huizen. Het is beginnen regenen en we besluiten rechtsomkeer te maken. Ondertussen hebben we er al 7 kilometer opzitten.

Op de terugweg komen we nog talrijke vervallen huisjes tegen.

Afsluiten doen we bij Bar Tomas met jamon Serrano & croquetas de pescado. Mjammie!

Wandeling 2: Pastrana – Benchijigua – Imada – Playa de Santiago: Afstand: 20,17km • Stijgen: 776m • Dalen: 1034m

Info over de route: http://www.lagomera.travel/canary-islands/la-gomera/en/explore/hiking-of-la-gomera/24-barranco-santiago-bengijigua-imada/

De volgende ochtend nemen we voor 10 euro een taxi richting Pastrana. Dit klein dorpje ligt een 4 tal kilometer noordelijker dan Playa de Santiago richting het binnenland. Je merkt onmiddellijk dat het landschap hier al veel groener is. Palmbomen en cactussen zijn alom aanwezig.

Een indruk van het “rotsige” pad met op de achtergrond de Roque de Agando.

Cactusvijgen

Benchijigua, één van de oudste nederzettingen van het eiland.

Roque de Agando

De uitzichten zijn prachtig!

Het dorpje Imada, “hoog” in de bergen.

Na de klim richting Imada geeft het pad uit op dit kleine cafeetje, net op tijd!

De afdaling richting Guarimiar.

Onderweg komen we een aantal loslopende Cabrito’s tegen, deze moet dringend eens gemolken worden…

Eenmaal aangekomen in Taco volgen we de hoofdbaan terug naar Playa de Santiago.

Wandeling 3: Jardin Tecina – Tejiade – Jardin Tecina: Afstand: 13,01km • Stijgen: 751m • Dalen: 769m

Na de zware wandeling van gisteren is het vandaag tijd voor een iets rustigere wandeling. We volgen de GR132 opnieuw tot net voorbij de eerste barranco. Hier kiezen we voor de wit-groene route richting Tejiade, en klein hoger gelegen dorpje.

Vulkanisch gesteente

Loslopende Cabrito’s

Uitzicht op Tecina Golf en de barranco.

Even uitrusten aan het kerkje van Tejiade alvorens we opnieuw de afdaling aanvatten. Dit maal kiezen we voor een iets avontuurlijkere niet aangeduide route over een andere heuvelrug.

Wandeling 4: Imada – Igualero – Alto de Garajonay – Pajarito – Imada: Afstand: 11,53km • Stijgen: 729m • Dalen: 705m

Route info: http://www.lagomera.travel/canary-islands/la-gomera/en/explore/hiking-of-la-gomera/19-imada-alto-de-garajonay

Vandaag staat de “Alto de Garajonay”, met zijn 1487 meter het hoogste punt van het eiland, op de planning. Starten vanuit Playa de Santiago zou net iets te veel tijd in beslag nemen en dus besluiten we de bus te nemen richting Imada. De bus uren zijn eenvoudig te vinden op het internet, er is echter 1 probleem. De vertrekuren zijn aangegeven vanaf de start punten en er is geen info beschikbaar over de aankomsturen aan de verschillende haltes. Je moet dus een beetje gokken… 10.30 vertrekken in San Sebastian en ongeveer 40 minuutjes rijden tot aan het hotel is +- 11.10 een bus richting Imada. Zelfs met de bus rijden is dus een beetje avontuurlijk…  Stipt 11 u staan we te wachten aan het hotel en inderdaad 12 minuutjes later verschijnt er een klein groen busje dat ons naar Imada brengt voor 2 euro per persoon.

Meer info over de buslijnen op La Gomera kan je terug vinden op: http://www.guaguagomera.com/lineas-y-horarios/

Ook een leuk weetje: als de bus vol zit rijd hij gewoon door… gelukkig niet meegemaakt!

Vanuit Imada gaat het pad zeer steil omhoog de berg op richting Igualero

Uitzichtpunt Mirador de Igualero met de kerk van San Francisco en het Silbo Gomero monument.

Uitzicht op La Fortaleza

De wind waait er vrij krachtig en daarom kunnen we dus niet lang blijven om te genieten van het uitzicht. Op naar de volgende halte: Alto de Garajonay.

Alto de Garajonay – 1487m

Vanuit de Alto de Garajonay volgen we het pad richting Pajarito. De markering van route 19 is echter verdwenen. Via de GPS vinden we onze weg terug richting Imada. Blijkbaar zijn we niet de enigen die op zoek zijn naar route 19…

Groen gras, modder en bomen, schril contrast met de dorre kustlijn.

De terugweg richting Imada is op zen minst vrij spectaculair te noemen… Een korte samenvatting: een smal steil pad recht naar beneden met een mooie afgrond bezaaid met cactussen. Eenmaal aangekomen nemen we de bus van 15.30 terug richting Playa de Santiago.

Wandeling 5: Alajero – Calvario – Targa – Playa de Santiago: Afstand: 19,37km • Stijgen: 472m • Dalen: 1275m

Route info: http://www.lagomera.travel/canary-islands/la-gomera/en/explore/hiking-of-la-gomera/22-alajero-playa-santiago/ & http://www.lagomera.travel/canary-islands/la-gomera/en/explore/hiking-of-la-gomera/21-alajero-drago/

We nemen opnieuw de bus van 11u10 richting Imada en deze keer stappen we af in Alajero. Hier plannen we eerst een kleine rondwandeling te doen (route 21) om daarna opnieuw af te dalen richting Playa de Santiago (route 22).

We volgen een sterk dalend pad met stenen trapjes richting El Drago.

Drago de Agalán, de oudste boom van het eiland. Spijtig genoeg eindigt het pad hier en kunnen we niet verder. De markeringen van de lus wandeling zijn niet meer te vinden en de weg is versperd door talrijke cactussen. We moeten dus langs dezelfde weg terug naar omhoog… Onderweg valt ons oog op het beeld van onderstaande foto.

De Mirador de Tagaragunche op de montana del Calvario, zeker een bezoekje waard.

Nadien klimmen we opnieuw richting Alajero waar we route 22 volgen en de GR 132 richting Playa de Santiago.

Een deugddoende vakantie die weer veel te snel is voorbij gevlogen…  Afsluiten doen we met dit beeld van de wachtrij aan de check-in op de luchthaven in Tenerife.