North Vancouver – Whistler

Vandaag staat de rit van Vancouver naar Whistler op het programma. Het is een korte rit van 120km, tijd genoeg voor een aantal tussenstops. Omstreeks 9u ’s ochtends halen we onze huurwagen op bij Avis te Hornby street, Vancouver. Een nieuwe full-option 2018 Toyota Corolla met slechts 2.400 km op de teller. Onze boeking werd 2 maand geleden vastgelegd via internet.

Lynn Canyon Park

We verlaten downtown Vancouver en rijden richting North Vancouver en het Lynn Canyon Park. Dit park heeft diverse hiking trails en beschikt over de gratis tegenhanger van de Capilano Suspension bridge.

Lynn Canyon

We parkeren de wagen op de bijhorende parking. Het “hoogtepunt” de Lynn Canyon Suspension bridge, is onmiddellijk gelegen bij de start van de trails. Deze houten hangbrug zorgt ervoor dat je moeiteloos de Lynn Canyon kan oversteken.

Lynn Canyon Suspension bridge
Lynn Creek

Eens voorbij de brug volgen we de trail links richting de 30 foot pool. Een natuurlijke “swimming-hole”. Langs het pad zijn er talrijke  waarschuwingsborden met het aantal doden en gewonden door “cliff-jumping”.

Aangekomen bij de pool laten de locals het zich niet aan hun hart komen. Één voor één springen ze van de omliggende rotsen in het koude water.

30 Foot Pool

Aan de pool volgen we de trappen omhoog richting Rice lake loop. Een korte wandeling rond het Rice lake. Het omliggende bos bestaat uit een typische British Columbia mix van bomen: Douglas red fir, Western red cedar & de Western hemlock spar.

Western Red Cedar
Rice lake

Na de wandeling keren we terug naar de suspension bridge en volgen het pad rechts naar Twin falls, een kleine waterval. We steken de houten brug over en volgen een klimmend pad terug richting de parking.

Twin Falls

Onderweg

In Lynn Canyon kregen we een tip om richting Whistler niet de Trans-Canada Highway te nemen maar wel de route langs het water zijnde de Marine Drive & Horseshoe Bay Drive. “Always take the scenic route!”

‘S middags zoeken we leuk plekje uit om te lunchen. Lions Bay, een kleine baai met bijhorend zandstrandje.

Lions Bay

Na de lunch rijden we verder richting Shannon Falls net voor Squamish in het Stawamus Chief Provincial Park. Een mooie waterval op een kleine 200 meter van de bijhorende parking.

Shannon Falls

Vanwege de toegankelijkheid is het er natuurlijk erg druk. We rijden verder richting Brandywine Provincial Park. Een iets langere wandeling en een iets indrukwekkendere waterval, de Brandywine Falls.

Brandywine Falls
Viewpoint aan het einde van de wandeling

Whistler

Nog 20 km te gaan tot aan de Golden Dreams B&B te Whistler. Eenmaal aangekomen maken we kennis met Ann, de vriendelijke gastvrouw. We krijgen een korte rondleiding van de B&B en een aantal tips voor activiteiten.

We profiteren van het vroege aankomstuur en besluiten Whistler eens te verkennen. Het is ongeveer 2 km wandelen tot het dorp en dit doen we langs de Valley Trail, een wandel & fietspad dat net langs de B&B loopt.

Whistler is tijdens de zomer één van de hotspots voor downhill mountainbiken. Het is dan ook bijzonder druk in het kleine stadje. Na een rondwandeling langs de “Whistler Village Stroll” gaan we iets drinken in een lokale bar. Als bijgerecht bestellen we de Yam fries met Chipotle mayonaise, niet slecht!

De volgende ochtend nemen we de Whistler Village Gondola richting het ski-gebied. Het is even aanschuiven voor een ticket te bemachtigen maar het gaat goed vooruit. Tickets kopen is voordeliger online als je minstens 2 dagen op voorhand besteld. “Ik dacht er gisteren pas aan…”

Aan het loket krijgen we echter te horen dat een bepaald deel van het ski-gebied is afgesloten wegens bouwwerkzaamheden aan een nieuw uitzichtplatform via helikopter. “Enkel vandaag” natuurlijk… Het betreft “The Peak” lift & dus ook de nieuwe suspension bridge bovenaan de “Top of the world” summit. Geen High Note Trail dus, en “foetsie” zijn de plannen.

Whistler Village Gondola

Boven aangekomen spreken we met een vrijwilliger van het ski-gebied over de beschikbare trails. Hij raad ons aan de Peak 2 Peak lift te nemen en te gaan hiken in Blackcomb, namelijk de Overlord Trail & Decker Loop.

Roundhouse lodge
Peak 2 Peak Whistler

Zo gezegd zo gedaan, we nemen de Peak 2 Peak express richting Blackcomb mountain aan de overzijde. Een sterk staaltje mechaniek met als hoogste punt boven de grond 436m.

Peak 2 Peak mechanisme
Peak 2 Peak Gondola towards Blackcomb
Peak 2 Peak Gondola

De Overlord Trail is een – moderate – lus wandeling richting de Overlord glacier. Na 3/4 de van de afstand kan je overschakelen op een andere route; de – gevorderde – Decker Loop. In totaal is de lus een mooie 9km met 500 hoogtemeters.

Overlord trail start marker
Marmot geniet van de zon
Overlord glacier from beyond Overlord lookout – Decker loop
Decker loop – going up!
Overlord lookout
Snowfields in July

Terugkeren doen we via dezelfde Overlord Trail. Het was een mooie en misschien iets minder bekende wandeling, zeker een goed alternatief voor de drukkere High Note Trail.

Olympic Rings Whistler, op de achtergrond Top of the World & de suspension bridge.

Nadien nemen we de Peak 2 Peak gondola terug richting Whistler. We nemen de Big Red Express stoeltjeslift richting het dal met de hoop misschien een beer te spotten… tevergeefs maar toch de moeite!

Big Red Express

Boven genieten we nog even van de zonnige dag alvorens terug te keren naar Whistler via de Whistler Village Gondola. Eens beneden gaan we nog even shoppen in de talrijke winkeltjes om daarna onze voetjes onder tafel te schuiven in “The old spaghetti factory”. Lekker & goedkoop!

Morgen staat onze langste rit op het programma: Whistler – Sun Peaks. Met onderweg een bezoek aan Joffre Lakes Provincial park.

River of Golden Dreams
Alta Lake Viewpoint

De volgende ochtend wandelen we voor het ontbijt nog even via de Valley trail & de River of Golden Dreams (zie naam B&B) tot aan het Alta Lake. De beentjes strekken voor de lange rit!