Lake Louise

Morant’s Curve & Johnston Canyon

Na een zware dag langs de Icefield Parkway doen we het vandaag een beetje rustiger aan. Bij onze verblijfplaats, Baker Creek, kunnen we gratis fietsen huren. Een 7km fietsen richting Lake Louise ligt de iconische fotospot “Morants Curve”. Een kronkelende spoorweg met aanstormende trein, naast de rivier met de bergen op de achtergrond, de Canadian Rockies in 1 beeld dus… De populariteit van Morants Curve is mede te danken aan het feit dat je de foto kan terugvinden op het briefje van 5 CAD. We wachten samen met een aantal Chinezen even op een trein, nemen een aantal foto’s en fietsen terug richting Baker Creek.

Bow Valley Parkway
Morants curve

S’middags gaan we lunchen in het Trailhead café nabij de Samson mall. We bestellen er 2 lekkere wraps. Een Canadian mountain pizza & de Tropic chicken wrap. Op aanraden van een local, die ons zag twijfelen bij de menu bordjes, bestellen we ook een “date square” een lekker gebakje gemaakt van dadels & havermout.

Lake Louise Visitor Centre

Nadien bezoeken we Johnston Canyon. Een heel toeristische trekpleister langsheen de Bow Valley Parkway. Er zijn 2 grote parkings voorzien en deze zijn meestal bezet tijdens de piekuren.  In de Canyon zelf zijn er 2 watervallen te spotten, iets verderop kan je ook de thermische Inkpots bewonderen. We hebben besloten deze laatste achterwege te laten.  Bij de eerste waterval is het aanschuiven om een foto te nemen. Je moet door een kleine 1 persoonsgrot om op het uitzichtpunt te komen. Er staan een 20 tal wachtenden op de brug, dat is ons het wachten niet waard. We hebben namelijk al veel indrukwekkendere watervallen gezien in Wells Gray National Park & langs de Icefield Parkway. De 2de waterval beschikt over een groter uitkijk platform.

Johnston Canyon Johnston Canyon

Plain of the Six Glaciers, Big & Little Beehive, Lake Agnes

Vandaag staat Lake Louise op het programma. Vroeg opstaan om op tijd op de parking te zijn is de boodschap! We hopen meerdere hikes zoals Plain of the Six Glaciers, Big beehive, Lake Agnes & Little beehive in 1 mooie lus af te werken. Beginnen doen we met de Plain of the Six Glaciers.

Lake Louise

We wandelen rechts langs het meer tot aan het einde waar de trail bergopwaarts gaat.

Lake Louise Sunrise
Lake Louise zonsopgang

Na 6km komen we uiteindelijk aan het Plain of the Six Glaciers Tea House aan. Het is nog vroeg en de Tea House opent pas over anderhalf uurtje.

We besluiten dus eerst naar de Plain of the Six Glaciers Lookout te wandelen, 1.3km verderop. De lookout route loopt omhoog langsheen de Victoria glacier en geeft je een mooi zicht op Dead mans pass met de Abott hut bovenaan. Af en toe hoor je het ijs op de omringende gletsjers kraken of valt er een stukje van de berg af.

We nemen bovenaan de lookout tijd om een aantal foto’s te nemen en te genieten van de opkomende zon alvorens weer naar beneden te gaan richting Tea House. 8u55 nog 5 minuutjes en de Tea House opent zijn deuren. We mogen bovenaan plaats nemen. Even later bestellen we twee maal thee, 1 keer met home-made buscuits met confituur & honing & 1 keer met de home-made chocolate cake, mjammie! We laten het ons smaken!

Na ons “ontbijt” gaat het richting Big Beehive een 4km van de Tea House. We volgen initieel het pad terug naar beneden tot aan de splitsing. Van hieruit klimt het pad zich door het bos omhoog tot de Big Beehive, een indrukwekkende berg en mooi uitzichtpunt op Lake Louise.

We dalen af richting Lake Agnes & de Lake Agnes Teahouse. Aan de Tea house is het aanschuiven om te bestellen, er staat een rij tot aan het meer…

We volgen links van de tea house de route richting Little Beehive. Dit kleine broertje van de Big beehive geeft een mooi uitzicht op de Big Beehive maar ook op Lake Louise. Het is er ook veel minder druk dan op de Big Beehive.

Na een korte pauze bovenaan de Beehive dalen we terug af richting de Lake Agnes Tea house. Hier volgen we rechts de trappen en pad naar beneden richting Mirror Lake. Naarmate we richting Lake Louise stappen stijgt het aantal mensen op het pad  drastisch  Dit is duidelijk de meest populaire route (naar boven) vermits het initiële stijgingspercentage menig bezoeker niet genoeg afschrikt 😉  Het is een langzaam dalend pad door het bos, een beetje saai besluiten we…  2km verder komen we opnieuw bij het Fairmont hotel aan waar het krioelt van de bezoekers. Tijd om snel richting parking te stappen!

Lake Moraine

S’avonds staat er een bezoek van Lake Moraine op de planning. De weg richting Lake Moraine wordt tijdens de zomerperiode afgesloten tussen 6u S’ochtends & 20 u S’avonds. Het Moraine Lake is tussen deze periode enkel bereikbaar via shuttle bus. De afsluiting is nodig om de drukte op de gelimiteerde parking te vermijden. Om 20.30 rijden we vlot tot aan de parking en is er plaats genoeg. Zonsondergang om 9u41, tijd genoeg om de rock pile te beklimmen en veel foto’s te maken van dit prachtige meer. Vooral de omgeving van het meer is indrukwekkend. Een mooi turquoise meer omringd door reusachtige spitse bergtoppen.

Een perfecte afsluiter van de dag en onze tijd in Lake Louise. Morgen vertrekken we via de Bow Valley Parkway richting Banff.