Icefields Parkway

We vertrekken vandaag vanuit Jasper richting Lake Louise. Een langverwachte drive langs één van de meest spectaculaire wegen van Canada. De Icefields Parkway is bezaaid met fantastische hikes en diverse uitzichtpunten. We kiezen dan ook voor een vroege start. Stipt 6u  s’ochtends stappen we de Bear Paw’s Bakery binnen op zoek naar ontbijt voor onderweg. Het assortiment Danish ontbijtkoeken laten we niet zomaar liggen!

Sunwapta Falls

De Sunwapta Falls zijn onze eerste stop van de dag. We hebben gisteren reeds de Athabasca Falls samen met de Valley of the Five Lakes bezocht dus deze kunnen we vandaag links laten liggen.

We parkeren de wagen op een momenteel nog lege parking en wandelen richting het upper falls viewpoint. De lower falls hike laten we achterwege, misschien hebben we al te veel watervallen bezocht deze vakantie ?! Er zijn een aantal verschillende viewpoints maar verder is er niet heel veel te bespeuren. Terug naar de auto dan maar.

Toe of the glacier trail

Deze korte hike naar de tong van de Athabasca Glacier is bekroond met een 9+/10 op diverse websites, de verwachtingen zijn dus hoog!  Vanuit de grote parking aan het bezoekerscentrum is het maar een kleine lus wandeling richting heen en terug naar de gletsjer.

Athabasca Glacier
Sporen van de gletsjer

Onderweg tonen bordjes informatie over de positie van de gletsjer doorheen de jaren. Het is duidelijk dat er een kleine 50 jaar geleden niet eens zo ver hoefde gewandeld worden. De voet van de gletsjer is afgespannen met koorden om de bezoekers op een veilige afstand te houden. Er zijn nog steeds vele verborgen gletsjerspleten onder het steenpuin. Wederom een hele toeristische trekpleister mede dankzij de toegankelijkheid.  Er zijn echter mooiere gletsjers te zien langs de Icefields Parkway…

Parker Ridge Trail

Een paar kilometer voorbij het Icefield visitor center langsheen de Icefields Parkway vind je de parking van de Parker Ridge trail. Deze wandeling geeft prachtige uitzichten op de Saskatchewan glacier & Mount Athabasca. Vooraleer je al dat moois kan aanschouwen staat er eerst een pittige klim te wachten. Via een zig-zaggend pad overwin je al snel redelijk wat hoogtemeters tot boven op de bergrug. We zijn er helemaal alleen en de uitzichten/rust zijn prachtig.

Saskatchewan glacier

We wandelen het pad af tot het einde. Van hieruit heb je een mooi uitzicht op de gletsjer vallei. Prachtig en zeker een aanrader!

Parker ridge trail

Peyto lake & Bow summit lookout

Peyto lake, bow summit lookout – Bow lake – Peyto upper viewpoint

Eigenaars van een Instagram account zijn wellicht vertrouwd met de foto’s van deze turquoise blauwe wolven/grizzly kop genaamd Peyto lake. Samen met Moraine lake één van de meest gefotografeerde plaatsen van het nationale park.

Bovenstaande foto is dan ook de “klassieke” foto-spot. Grappig om te zien hoe verscheidene dames zich in diverse model poses laten fotograferen. Deze viewpoint langsheen het mooie wandelpad is echter niet het einde van onze wandeling. We volgen het pad omhoog richting Bow lake viewpoint. Onderweg krijgen we een mooi uitzicht op de Icefields Parkway & in de verte onze laatste stop voor vandaag Bow lake.

Bow lake

Na een aantal kilometer maken we rechtsomkeer en volgen het pad richting upper Peyto lake viewpoint.

In schril contrast met de vele toeristen aan het eerste viewpoint is hier niemand te bespeuren. Terwijl het eigenlijk niet zoveel verder wandelen is, gewoon een aantal extra hoogtemeters… Je hebt ook een veel beter zicht op het volledige lake en de omgeving. Ebenezer William “Bill” Peyto zou er trots op zijn!

Bow glacier falls

Wie maar niet genoeg kan krijgen van bovenstaande wandelingen kan nog terecht bij de wandeling naar Bow Glacier falls. We volgen een leuk pad langs Bow lake richting de Bow lake glacier.

Simpson's Num-Ti-Jah Lodge
Simpson’s Num-Ti-Jah Lodge
Bow lake

De gletsjer zelf is niet meer zichtbaar maar wel deze prachtige waterval. We rusten even uit alvorens rechtsomkeer te maken richting de parking.