Escapardenne Lee Trail

Luxemburg telt niet 1 maar 2 trails bekroond met het Europese kwaliteitslabel – Leading Quality Trails – Best Of Europe De Mullerthal Trail die eerder al aan bod kwam en de Escapardenne Eisleck & Lee Trail. De laatste stond al een tijdje op ons lijstje en eindelijk was het zo ver.

Woensdagnamiddag vertrekken we richting Luxemburg – Camping Ettelbruck. Het plan is om te overnachten, `s ochtends te vertrekken, 2 dagen te stappen om uiteindelijk met de trein terug naar Ettelbruck te reizen.

Een snelle zoektocht op diverse sites & blogs levert ons volgende info op: 53km & 2000+ hoogtemeters, aanbevolen in onderstaande 3 etappes:

• Ettelbruck – Bourscheid-Moulin : 17,6 km – niveau moeilijk
  • Bourscheid-Moulin – Hoscheid : 19,6 km – niveau moeilijk
  • Hoscheid – Kautenbach: 15 km – niveau gemiddeld

Het enige probleem met bovenstaande indeling is dat Hoscheid geen camping heeft. Dus na dag 2 ben je eigenlijk aangewezen op het Hotel Des Ardennes. Wildkamperen is nog steeds verboden in Luxemburg. De afstanden lijken ons ook vrij “klein” om een volledige dag te vullen. In een tent ben je net iets vroeger wakker dan op hotel ?!

De originele GPX files worden in Garmin Basecamp geladen en 15 minuten later is een oplossing in de maak. Een shortcut in de route van dag 2 richting Camping du Nord. Nieuwe indeling:

• Ettelbruck Camping – Camping du Nord (via shortcut): 26,5 km
  • Camping du Nord – Gare de Kautenbach: 22,1km + nog 2 km van Ettelbruck station naar de camping te Ettelbruck

Dit brengt het totaal op een 50km en 2000+ hoogtemeters, net binnen onze limiet om met de rugzak te wandelen in 2 dagen. Vergis je niet, de combinatie van afstand en hoogtemeters word vaak onderschat. Deze trail is een stevige om in 2 dagen af te werken.

Dag 1: Camping Ettelbruck

We arriveren in de late namiddag op de Camping Ettelbruck. Geen reservatie en dus op naar de receptie! We vragen onszelf af welke taal we nu juist moeten spreken: Frans of toch Duits?! Het blijkt een mix te worden, het éne moment in het Frans dan weer vlekkeloos over naar het Duits.

De bazin, een vriendelijke dame, stelt voor om de wagen tijdens onze trail achter te laten op de camping. Er zijn blijkbaar werken aan de stationsomgeving en het is niet ideaal om daar te parkeren. We stemmen toe, de laatste dag zullen we toch terug naar deze camping komen om te overnachten.

38,5€ voor 3 personen – 2 tenten. Een mooie camping, genoeg faciliteiten voor de kids, volleybal veld, grote speeltuin, proper sanitair, dicht bij het centrum en net iets duurder dus. Het is inmiddels beginnen regenen en we nemen plaats op het overdekte terras voor een lokaal biertje. Het opzetten van de tenten is voor een droog moment later.

50 cl Diekirch vom fass
Camping Ettelbruck

`s Avonds wandelen we richting centrum voor het avondeten. We kiezen voor de Chinees – Villa de Jade. 4,2 op Google met redelijk wat reviews, dat kan niet slecht zijn. En inderdaad, een aanrader.

Dag 2: Camping Ettelbruck – Camping Du Nord

Afstand: 26,48km • Stijgen: 989m • Dalen: 1002m

Om 8u30 verlaten we de camping richting het station van Ettelbruck waar de Lee Trail begint. Een 2km tot aan de start, langs de Chinees en doorheen het oude centrum. Op de parking van het station zien we onze eerste blauw-witte trail markering.

Een Leading Quality Trail staat garant voor voldoende markeringen en een GPS is dus normaal gezien een overbodige luxe. We hebben de onze toch maar meegenomen voor “de zekerheid”.

De Lee trail verlaat al snel het drukke stadscentrum van Ettelbruck. Voorbij het standbeeld van General George S. Patton Jr. richting Erpeldange. Onderstaand een aantal foto’s van de eerste dag, Los geht’s!

Standbeeld Patton te Ettelbuck
Uitzicht op Erpeldange
één van de vele windmolens
Bourscheid Castle
Camping Bourscheid – Du Moulin

Na een lange dag arriveren we in Goebelsmühle aan de Camping Du Nord langs de oever van de Sûre. De receptie heeft een klein winkeltje en een bar. Er is geen restaurant maar er kan wel pizza & ontbijt besteld worden (via levering op de camping). Kostprijs voor een tent op het trekkersveld is 9€ per persoon.

Camping du Nord
Trekkersveld Camping du Nord
Plaats genoeg, geen andere hikers aanwezig

Voor we onze tenten opnieuw opzetten drinken we eerst nog een welverdiende Radler buiten op het terras. De sanitaire voorzieningen van de camping zijn zeer proper en we maken gebruik van de douches om ons op te frissen.

Na het avondeten – Spaghetti Carbonara van Travel lunch – brengen we nog een bezoekje aan de camping winkel. Het is reeds 19u en er brand geen licht, we vrezen dus dat er vanavond niets meer te drinken valt.

Opgelet: de receptie en het bijhorende winkeltje sluiten reeds om 18u!

We blijven even voor de deur staan omdat we binnen nog iemand gezien hebben en we hebben geluk! Een vriendelijke dame opent de deur en staat ons toe om nog een La Chouffe te kopen. Een goede nachtrust verzekerd en een extra motivatie om een positieve review te schrijven!

Dag 3: Camping Du Nord – Kautenbach – Camping Ettelbruck

Afstand: 24,16km • Stijgen: 1019m • Dalen: 1013m + een aantal extra hoogtemeters richting de camping.

Na een goede nachtrust worden we gewekt door 2 Hollandse dames die vlakbij onze tent een frisse duik gaan nemen in de Sûre. Volgens hun de ideale manier om wakker te worden, sorry dames, deze keer gaan we passen!

Er staan weer heel wat kilo/hoogtemeters op het programma. Rond 8u30 verlaten we de camping richting het station van Goebelsmühle. Een tweehonderd meter voorbij het station draait de trail naar links de heuvel op, de eerste hoogtemeters van de dag. De mist hangt in het dal en al snel zien we de zon te voorschijn komen. Het beloofd opnieuw een stralende dag te worden.

Het eerste doel van vandaag is het dorpje Hoscheid waar volgens de aanbevolen indeling de 2de etappe eindigt. Gisteren liepen we volledige heuvels op & af zonder een echt uitzicht, vandaag kunnen we genieten van verzichten, richels en open stukken bos.

We rusten nog even uit aan de oever van de Sûre vooraleer we in het station de trein richting Luxemburg & Ettelbruck nemen. Wist je dat Luxemburg het eerste land ter wereld is waar openbaar vervoer volledig gratis is?

Een kleine 15 minuten later arriveren we in Ettelbruck en wacht enkel nog de wandeling richting de camping. Het einde van onze Lee Trail.

`s Avonds eten we een lekkere maaltijd in het restaurant van de camping, nog een nachtje slapen en morgenvroeg keren we terug huiswaarts.

Achteraf gezien is er ook nog een lichtere optie beschikbaar. Je kan profiteren van het gratis openbare vervoer en gewoon met een dag rugzak wandelen. Een centrale camping uitkiezen, etappes uitstippelen van station naar station en gewoon `s avonds de trein terug nemen naar de camping. `s Ochtends gewoon terug naar het startpunt waar je vorige dag bent geëindigd.

Treinstations die de Lee Trail verbinden: Ettelbruck – Michelau – Goebelsmühle – Kautenbach.

GPX files van onze Lee Trail: rechtermuisknop + link opslaan als + opslaan als .gpx