Vancouver

Het is eindelijk zover… vakantie! De planning van onze Canadese road-trip is inmiddels al een aantal maanden achter de rug. Tijd genoeg dus om uit te kijken naar de uiteindelijke vertrekdatum… vandaag!! Vanop Zaventem nemen we een vlucht richting Frankfurt (1h) om vervolgens richting Vancouver (9u 55m) te vliegen. Beide vluchten worden verzorgd door het Duitse Lufthansa.

Lufthansa flight to Vancouver
Lufthansa richting Vancouver

We vertrekken om 11u lokale tijd in België en landen om 15u lokale tijd te Vancouver. De bagage is gelukkig ook van de partij en we verlaten de luchthaven richting de Canada Line SkyTrain. Deze mono-rail/metro rijd om de 7 minuten (stipt) richting downtown Vancouver.

Canada Line Sky train
Canada Line Skytrain Vancouver

25 minuten later zijn we gearriveerd aan de laatste halte: Waterfront. Het Victorian hotel ligt slechts 3.5 “blocks” verder. Ongeveer 450 meter wandelen dus…

Victorian Hotel Vancouver

We droppen onze bagage in de kamer en trekken onmiddelijk de stad in voor een eerste verkenning. Zonder plan stappen we door het centrum, langs de winkelstraten, richting Coal Harbour. We wandelen over de Canadian Trail bij het convention centre waar watervliegtuigjes opstijgen en landen. Het is een stralende dag en we proberen zo lang mogelijk wakker te blijven..

Canadian Trail
Watervliegtuigjes

Rond een uur of 19 geven we ons dan toch maar gewonnen…

Het zal nog een aantal dagen duren voor we volledig aangepast zijn aan het Canadese uurverschil, het is momenteel 9 uur vroeger in British Columbia. Omstreeks 5u s’ochtends zijn we klaarwakker en om 5u45 vertrekken we richting Gastown om de Gastown steam clock en omgeving te verkennen.

Vancouver Gastown
Gastown steam clock
Vancouver Gastown Steam Clock
Gassy Jack - Gastown
Gassy Jack aka John Deighton, Gastown werd vernoemd naar deze Canadese bar eigenaar

We wandelen door verlaten straten, de enige aanwezigen zijn de vele daklozen/junkies die overal in de stad te vinden zijn.

Vancouver grafitti
Vancouver Graffiti

Na een korte verkenning besluiten we terug te keren naar het hotel voor het ontbijt. Net op tijd voor de laatste WK match van de Rode Duivels tegen Engeland omstreeks 7u s’ochtends. (16u Belgische tijd) – een mooie 2-0 zege en een derde plaats op het WK, de dag kan niet beter beginnen!

Belgium - England WK
Victorian Hotel – Belgium vs England

Op de planning vandaag: shoppen! We vertrekken na de match richting het centrum en de winkelstraten, Robson str. De meeste winkels gaan open rond 10 u. We zijn dus een beetje te vroeg en stappen door richting Stanley Park. Het is heerlijk wandelen langs de Vancouver Sea wall en voor we het goed beseffen zijn we tot aan de 9 o’clock gun gewandeld.

Uitzicht vanop de Stanley Park Seawall

Het is inmiddels 10u 45 en we besluiten terug te keren richting de winkelstraten.

S’middags eten we een snelle hap “Pad Thai Chicken” bij één van de food trucks op het Robson Square. Het is een geliefkoosde plek voor de plaatselijke muzikanten. Het eten is erg lekker en we zitten op een terras in het zonnetje.

In de namiddag staat Granville Island op de planning met zijn lokale Whole Food Market. Van op de oever nemen we de False Creek Ferries richting Granville Island, heen en terug voor 5.5 CAD pp.

False Creek Ferries richting Granville Island

Éénmaal aangekomen stappen we de overdekte versmarkt binnen. Alles ziet er supervers en lekker uit. We kopen gemengd fruit, broodjes met ham & Lee’s donuts! Lemon & Coconut cream.

Granville Island Versmarkt

Er zijn bijna evenveel meeuwen als volk te bespeuren, duidelijk een populaire bestemming! We wandelen nog even rond en keren met het bootje terug naar het vasteland en dus ook het hotel.

False Creek Ferries

Een actieve dag, goed voor een slordige 30 000 stappen. Genoeg voor vandaag… de voetjes hebben hun rust verdiend. Morgen is het tijd voor een andere spiergroep, we gaan fietsen!

Opnieuw een vroege ochtend. Om 8u stipt huren we 2 mountainbikes bij Spokes bicycles op de hoek van Denham & West Georgia street. Van hieruit fietsen we richting Stanley park. Er zijn verschillende monumenten te bewonderen langsheen de fietsroute die rond het park gaat.

Siwash Rock
Lion’s Gate Bridge uit 1939

Éénmaal het park rond besluiten we ook de trails die door het park lopen eens te verkennen. We volgen het Rawlings trail richting Prospect Point. Een mooi uitzichtpunt richting de Lion’s gate bridge. We keren terug via Bridle path richting het zwembad.

Hollow tree
Prospect Point

Onderweg nemen we nog een kleine detour, de Lake trail richting Beaver lake.

Beaver lake

We volgen de kustlijn richting English Bay Beach en het Inukshuk monument tot aan de brug waar we gisteren de False Creek Ferry namen. Voorbij de brug slaan we links af richting centrum. We fietsen door het centrum tot aan de andere kant van het eiland.

Killer Whale
Olympic Cauldron Vancouver

Aan het convention centre kunnen we de originele fietsroute terug oppikken tot aan de bike shop. We leveren onze fietsen in en besluiten te genieten van het mooie weer. De talrijke bankjes aan de Coal Harbour zijn druk bezet.

Coal harbour

Alvorens het avondeten bezoeken we nog de Pacific Centre Mall. Kwestie van genoeg caloriëen te verbranden voor ons bezoek aan Devils Elbow Ale & Smoke house. We eten een zeer lekkere BBQ platter voor 2 personen met Beer Sausages, Pulled pork, Ribs, Smoked Brisket en een aantal side dishes. Mmmmmm! Een perfecte afsluiter van de dag.

Devil’s Elbow Ale & Smoke House to Share

Morgen pikken we onze huurwagen op en verlaten we Vancouver richting Whistler.