Tromsø & Malangen for Christmas

Voor de planning van onze vorige trip richting Noorwegen deden we een beroep op de reisorganisatie voor Scandinavische landen bij uitstek: Nordic. Deze samenwerking, onze plannen en hun kennis over locaties & verblijfplaatsen, zorgden voor een onvergetelijke vakantie!

Via de Nordic mailing list kwamen we in contact met de vele promo filmpjes die ze in de aanloop naar de eindejaarsperiode hebben verzonden. Het is ongetwijfeld mede dankzij deze filmpjes dat het idee is ontstaan over een vakantie richting het hoge Noorden.

NORDIC Lapland Malangen (Norway) from Nordic on Vimeo.

Zo gezegd, zo gedaan! Van 22 december tot 30 december bezoeken we het hoge Noorden en vermits we nog even tijd hebben nemen we de planning in eigen handen.

Boeking

Onze vluchten boekten we via de website van KLM aan 470 euro per persoon, heen & terug. Al bij al een degelijke prijs gezien de periode….Kerstmis!

Heen: Amsterdam – Bergen – Tromsø

Terug: Tromsø – Trondheim – Amsterdam

De binnenlandse vluchten worden verzorgd door Wideroe en de vluchttijd bedraagt een slordige 4u30 + transfer.

In Tromsø kiezen we via booking.com voor het Scandic Grand hotel. Dit hotel (en zowat bijna elk hotel in Tromsø) is perfect gelegen in het centrum van de stad. Een tijdelijke “hotel deal” doet de prijs van ons verblijf met onbijt stevig drukken. Geld dat gespendeerd kan worden aan extra activiteiten en misschien een glaasje wijn… De kamers zijn basic en het onbijt is lekker, meer moet dat niet zijn.

Het “high-level” plan is dus een 4 tal dagen Tromsø te ontdekken en dan verder te reizen richting Malangen waar we verblijven in het Malangen resort.

Deze boeking regelen we rechtstreeks via e-mail. Er wordt vrolijk heen en weer gemaild en 18 mails later is alles in kannen en kruiken.

Voor een verblijf in Malangen kan men kiezen uit 3 mogelijkheden: een beperkt aantal hotel kamers, appartementen en “cabins”. We kiezen voor 4 nachten in een appartement.

Off we go!

Tromsø

Om 4 uur s’ochtends vertrekken we met de wagen richting Schiphol. We laten onze wagen achter op de lange termijn parking P3 die we via internet hebben vastgelegd. Bij het inchecken vragen we nog bevestiging of onze bagage rechtstreeks naar de eindbestemming wordt gebracht. Dit wordt bevestigd door de dame aan de check-in balie.  Op het bagagelabel staat bestemming Tromsø te lezen , we kunnen dus met een gerust hart vertrekken.

Niets is minder waar, bij het inchecken van de volgende vlucht vanuit Bergen richting Tromsø krijgen we het aan de stok met een onvriendelijke dame aan de gate. Blijkbaar moesten we onze bagage afhalen aan de bagageband en opnieuw inchecken voor deze vlucht. Oeps….Noorse regels in combinatie met geen verwittiging = geen bagage bij aankomst in Tromsø.

Gelukkig werd de bagage verscheept met de volgende vlucht en konden we deze s’avonds ophalen in de luchthaven.  Zonder thermische kledij had de geplande walvissafari van de volgende dag bitter koud verlopen…

De rode Flybussen die net buiten de luchthaven staat te wachten brengt ons op 15 minuten rechtstreeks tot aan het hotel. Het is inmiddels 14u 30 en al pikdonker buiten. We hadden gehoopt dat het iets langer ging schemeren voor de nacht viel maar dat is dus duidelijk niet het geval … Onderstaand het overzicht van een aantal activiteiten, tips en dergelijke die we hebben verzameld tijdens ons verblijf in Tromsø.

Walvissafari

Via Arctic Explorers boekten we vooraf een walvissafari. Spijtig genoeg waren de walvissen, orka’s & haringen deze periode niet op hun gewoonlijke plaats maar iets verder richting het Noorden. Er stond ons dus een rit van 4hr op en af te wachten vooraleer we konden inschepen. We werden vooraf gewaarschuwd en kregen de mogelijkheid te cancellen maar gingen er natuurlijk niet op in!

We vertrekken om 7u s’ochtends met een klein busje richting Skjervøy (150km ten Noorden van Tromsø). De rit is lang maar veel noordelijker zullen we nooit? meer komen…

Eenmaal aangekomen krijgen we een “float” suit. Deze pakken houden de wind & koude buiten en mocht er ineens iemand zin krijgen om een stukje te zwemmen blijven ze ook drijven… niet getest!

We hebben geluk vandaag, het is vrij kalm en onderweg spotten we zowel een bultrug walvis als een 3-tal orka’s (de eerste van het seizoen!)

Spijtig genoeg zijn er geen foto’s van de dieren maar ik heb wel een filmpje… Ooit maak ik tijd voor een compilatievideo…

Fjellheisen & Arctic Cathedral

Vandaag gaan we op zoek naar een aantal “highlights” van Tromsø. De Fjellheisen & Arctic Cathedral. Het is nog donker als we aan de wandeling beginnen richting Tromsøbrua. Deze brug die het eiland met het vasteland verbind is langs 1 kant toegankelijk voor wandelaars en langs de andere kant voor fietsers.

De brug geeft uit op de Arctic Cathedral. Een imposant bouwwerk en moderne kerk die veel bezoekers trekt.

Arctic Cathedral

We laten de Arctic Cathedral even links liggen en volgen de straat rechts omhoog richting Fjellheisen. Hier kan je een kabel lift nemen naar de top van Storsteinen. We hebben echter iets anders in gedachten: de wandeling die ook richting de top van de berg gaat start langs de rechterkant net boven de Fjellheisen. Deze wandeling biedt mooie uitzichten op Tromsø island maar er moet eerst wel flink wat geklommen worden. Onderweg komen we een 3 tal Noren tegen, verder niemand…

Tromso

13u 15, het begint te schemeren… Op een bepaald punt stopt het pad en zijn er verder geen sporen zichtbaar in de sneeuw. We staan tot aan onze knieën in de sneeuw en vermits het stilaan donker wordt maken we rechtsomkeer en gaan via hetzelfde pad terug naar beneden.

Foto van Tromsø vanop de Tromsøbrua op de terugweg.

Christmas

Op 24, 25 & 26 december is alles in Tromsø zo goed als gesloten. Geen winkels, (bijna) geen restaurants (buiten de hotel ketens) en zelfs geen burger king!

Kortom vanaf Kerstavond is Tromsø verlaten. Geen Noren te bespeuren, enkel toeristen die ronddwalen door verlaten straten..  Wees gewaarschuwd!

Grønnåsen Hoppsenter

Op Kerstdag maken we een wandeling vanuit het centrum richting de universiteit & het ziekenhuis. Het is barkoud door de ijzige wind en we lijken wel de enige mensen op pad..  Toeristen blijven binnen en geen Noor te bespeuren. Eenmaal aangekomen aan de universiteit zien we in de verte een springschans. We besluiten op ontdekking te gaan, we volgen het pad omhoog tot we aan een langlaufpiste komen.

Grappig genoeg wemelt het hier van de Noren die er lustig op uit trekken op hun langlaufski’s… We hebben ze gevonden!

We vragen de weg richting de schans en volgen hetzelfde pad als de langlaufers. Volledige families zijn hier op kerstdag de natuur in getrokken. Even later zien we de schansen dichterbij komen.

Eenmaal aangekomen is de “zon” reeds aan het ondergaan. We genieten van het uitzicht van boven op de middelste schans.

Foto op de terugweg. Links de Arctic Cathedral & rechtsboven Fjellheisen.

Polaria

Onze laatste dag in Tromsø! We besluiten het Polaria museum een bezoekje te brengen. Dit museum herbergt een grote collectie arctische dieren en een arctisch aquarium. In de ciné-zaal worden er ook kortfilms getoond over het Noorderlicht & Svalbard.

Aanraken mag!

“Bearded seals”

Er zijn 2 voedermomenten waarop de baardrobben getraind worden. Onderstaande kent duidelijk de kneepjes van het vak…

Se(a)lfie spot!

Zelf vonden we het museum vrij beperkt maar het is toch een bezoekje waard!

Northern lights in Tromsø

Het centrum van Tromsø is perfect verlicht tijdens de donkere dagen, doe daar nog eens de talrijke kerstverlichting bij en dan krijg je perfect condities om het Noorderlicht niet te zien!

Maar niet getreurd, het is wel mogelijk! Geen dure “Northern Lights” safari die je naar de meest duistere plekjes brengt maar een leuke wandeling op Tromsø island! Wie Noorderlicht wil zien moet buitenkomen, ook al vriest het dat het kraakt…

Vanaf 15u is het pikdonker en heb je dus kans om het Noorderlicht te spotten. We gebruiken NorwayLights als hulpmiddel, deze website geeft een soort “aurora” voorspelling op basis van het weer en de zonne-activiteit.

De eerste keer spotten we het Noorderlicht vanuit Tromsø centrum vanuit een niet verlichte straat. Dit doet ons natuurlijk naar meer verlangen..

Onderstaande foto’s zijn genomen zonder statief en met een relatief korte sluitertijd.. Natuurlijk is het met het blote oog aangenamer om de bewegingen waar te nemen…

Op het internet lezen we over een aantal plaatsen waar je het Noorderlicht kunt spotten in Tromsø zelf:

Fjellheisen – van bovenop de berg het je een goed zicht op de horizon. Tromsø zelf geeft natuurlijk redelijk wat lichtvervuiling.

Buktafestivalen – In het zuiden van Tromsø island is er een strand waar helemaal geen verlichting is. Dit is de ideale plek om het Noorderlicht te spotten en het beste eraan is dat er helemaal niemand is!

Prestvannet – Dit hoger gelegen meer heeft ook minder lichtvervuiling en wordt ook ééns als de ideale locatie getipt!

Misschien is de omgeving van het Grønnåsen Hoppsenter ook ideaal maar dit is wat verder gelegen uit het centrum.

Food

Tijdens ons bezoek aan Tromsø bezochten we onderstaande restaurants:

Yonas Pizza – heerlijke pizza & ook geopend rond Kerstmis. We kozen voor de Nansen & Amundsen & de Gulltop Spesial, aanraders!

Asian healthy foods – deze take-away is onderdeel van een supermarkt langs de hoofdstraat. Lekker Aziatisch eten, en geopend op Kerstavond!

Cous – Misschien iets verder uit het centrum maar zeker de moeite. Gezellig restaurant met lekker eten.

Malangen

Voor het tweede deel van onze reis nemen we de bus richting het Malagen Resort. Malangen is een klein dorpje gelegen langs de Malangen fjord. Het is anderhalf uur rijden en gezien de toestand van de weg valt dit nog goed mee…

Onderweg steekt er plots een rendier over, blijkbaar de normaalste zaak van de wereld hier.

Het resort zelf is een 8km van het dorp verwijderd. Dit wil zeggen dat er dus vrijwel niets in de nabijheid is. Voor eten ben je op jezelf of op het restaurant van het resort aangewezen. Elk hutje wordt privé uitgebaat maar verhuurd door het resort zelf.

Tijdens ons verblijf hopen we het Noorderlicht nog een aantal keer te zien en gaan we op sledetocht met de honden.

Malangen resort

Het resort beschikt over zijn eigen wilderness kamp “Camp Nikka” gelegen aan het Nikkavatnet meer. Deze uitvalsbasis voor outdoor activiteiten is vlot te voet te bereiken via een weg langs de hoofdbaan. Onderweg passeer je ook de verblijfplaats van de sledehonden. Vermits er geen elektriciteit is, en dus geen lichtvervuiling, aan Camp Nikka is dit de ideale plek om het Noorderlicht te spotten.

Onderstaand een aantal foto’s van ons verblijf in het Malangen resort

Camp Nikka, Nikkavatner lake

Camp Nikka aan het Nikkavatnet meer

-21 graden…

Als zelfs de ijspegels bevriezen..

Sami tent

Een afgelegen Sami tent, hier gaat de “Sami story telling” van het Malangen resort door.

Frozen Nikkavatnet Lake

Ook de hondenslede tocht gaat een stukje over het meer.

Het bevroren Nikkavatnet meer de ideale plek voor een wandeling en een sneeuw engel!

Tijdens ons verblijf maken we zolang het daglicht het toelaat talrijke wandelingen door het winter wonderland!

Opgepast hondenslede! Na een korte uitleg door 1 van de “musher’s” over het gebruik van de slede mogen we onze eigen slede bestaande uit 4 honden besturen.

Halfweg de tocht wisselen we af tussen passagier en bestuurder. De honden hun snorharen zijn bevroren door de kou!

Met een kleine groep (4-tal) sleeën we door het winterse landschap. We zijn een goede groep en zonder valpartijen kunnen we een grote lus afleggen vooraleer we terug aankomen bij de verblijfplaats van de honden.

Achteraf mogen we helpen met het terugzetten van de honden en kunnen we ons opwarmen aan een houtkachel met een warme chocomelk en een broodje. Mijn vriendin die fervent hondenliefhebster is vond het geweldig! Dit is zeker een aanrader als je hier logeert !!!!!!!!!!!!!!!!

Het Malangen resort biedt een heuse “Northern light’s watch” service aan. (mits betaling natuurlijk) Iemand blijft de hele nacht wakker en waarschuwt de gasten als er genoeg Noorderlicht activiteit is. Rond 21u vertrekt een meute gasten richting Camp Nikka waar ze de avond doorbrengen in 1 van de hutten of rond het haardvuur wachtend op het Noorderlicht.

Wij gaan (gratis) een uurtje vroeger, Camp Nikka is verlaten, het is een slordige -24 graden en het Noorderlicht is sterk aanwezig. Een unieke ervaring!

We nemen ruimschoots de tijd om foto’s te nemen van dit wonderlijke natuurfenomeen. De laatste avond willen we nog eens terug gaan maar het is te bewolkt en er is geen Noorderlicht te zien. Spijtig maar we hebben onze portie al gehad!

De volgende ochtend nemen we de bus terug richting Tromsø. We vliegen via Trondheim terug naar Schiphol waar onze wagen wacht op de parking. Onze reis zit er op, een unieke ervaring in het hoge Noorden. Donkere dagen maken opnieuw plaats voor lange regenachtige dagen…. welkom in België..