Ballons des Hautes-Vosges – Vive le fromage Munster

De maand Mei & de Vogezen, het begint stilaan een traditie te worden! Tijdens het verlengde weekend van OLH Hemelvaart staat een avontuurlijke 3 daagse op de planning. Deze keer laten we de tent thuis en kiezen we voor 2 overnachtingen half pension in de Refuge les Trois Fours. Tijdens onze vorige tocht hebben we ook 1 maal gebruik gemaakt van deze refuge gelegen nabij de Hohneck, de 3de hoogste berg van de Vogezen.

Ook de planning is deze keer net iets uitdagender. Het startpunt ligt vast aan de refuge en we moeten dus 3 lus wandelingen uitstippelen.  We zijn op zoek naar hoogtemeters, Auberges, groene grasvlaktes, mooie uitzichten & avontuur. Na ons vorig bezoek ligt de lat schijnbaar hoger… Gewoon even deze criteria ingeven in Garmin Basecamp en een half dagje plannen….en klaar!

Donderdag ochtend vertrekken we om 5 u ’s ochtends richting Stosswihr, Frankrijk. Omstreeks 10u30 komen we aan bij de refuge maar spijtig genoeg is het weer ons niet goed gezind. Regen, mist,  en vrij veel wind… Tegen 11u en na een korte check op de buienradar rapen we onze moed bij elkaar en maken we ons klaar voor de eerste wandeling! Daar zijn we tenslotte voor gekomen!!!

Dag 1

Vandaag op het programma: via Col de la Schlucht richting de sentier de Hirchsteine, vervolgens een wandeling rond Lac Vert om tenslotte terug te keren naar de refuge via de bergkam van le Tanet.

Afstand: 18,82km • 762 hm

Door het bos richting de sentier Hirschsteine.

Bepaalde rotsen en vooral de trappen doen ons onmiddellijk denken aan etappe 2 van de Müllerthal trail.

Les escaliers des Hirschsteine, een korte klim naar de top van het ravijn.

Stairway to heaven! Een reminder om dringend een aantal artikels te lezen over foto’s trekken in mistige omstandigheden..

Langs de skilift dalen we af tot bij de Auberge du Tanet – onze eerste tussenstop van de dag. Aan de auto’s te zien zullen er niet al te veel wandelaars zijn…

De auberge zit afgeladen vol en zelfs de inkom is bezet.. We nemen buiten plaats aan een tafeltje en bestellen alle 3 een warme chocolademelk & de lokale tarte aux myrtilles. Lekker!

We wandelen rond Lac Vert alvorens opnieuw te klimmen richting de bergkam le Tanet.

Le Tanet, het zichtbare gedeelte…

Tussen de mistvlagen door vangen we toch een glimp op van het uitzicht. We volgen de bergkam en dalen via een kleine detour terug af naar de Col de la Schlucht.  Nog een aantal hoogtemeters en we arriveren moe maar voldaan aan het eindpunt, de refuge. Het vroege vertrekuur heeft er waarschijnlijk iets mee te maken.

Een warme douche en een aantal bière a la pression later zitten we klaar voor het avondeten. Op het menu vandaag: groenten soep, bulgur met varkens stoofpotje, een bordje Munster fermentiers kaas (dat we maar al te graag overslagen, buiten Tom gerekend…) en als dessert een perentaart. Na het eten spelen we nog een kaartspel en daarna houden we het voor bekeken. Morgenvroeg wordt het ontbijt tussen 7u15 en 8u15 opgediend.

Dag 2

Afstand: 22,86km • 1247 hm

Dag 2, meteen ook de stevigste van de 3. Vandaag staan er heel wat uitzichtpunten en dus ook heel wat hoogtemeters op het programma. Gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind, een blauwe hemel en geen wolkje aan de lucht. Es geht los!

Klaar voor de start aan de refuge! In de aanliggende velden kan je talrijke gemzen spotten.

Onderweg richting de Martinswand lopen de gemzen ons tegemoet op het pad. Op de achtergrond het restaurant bovenop de Hohneck.

Uitzicht op de afgelegde weg richting Refuge/Auberge les Trois Fours.

Het uitzicht vanop de Martinswand is prachtig.

Onderweg richting Hohneck, uitzicht op de vallei van het Frankental.

We verlaten de kam en dalen af richting Auberge Kastelberg.

Het originele plan was om de “avontuurlijke” GR531 te volgen, spijtig genoeg was deze afgesloten wegens een nog onbekende reden. We wijzigen onze plannen en stappen eerst richting de 2 meren Lac de Fischboedle en Lac du Schiessrothried, vandaar kunnen we het uitgestippelde traject terug op pikken. Vorige editie stapten we deze wandeling al eens in de omgekeerde richting.

De klim vanuit het Lac du Schiessrothried brengt ons via een smal gemarkeerd pad naar een mooi uitzichtpunt bovenaan het meer. Het is soms even zoeken naar de markering (rode bolletjes) maar dankzij een aantal avontuurlijke (klauteren en klimmen) passages is deze route het meer dan waard.

Uitzicht vanop het pad richting Lac du Schiessrothried

Een welverdiende tussenstop aan de Ferme Auberge du Schiessroth. Vervolgens wandelen we richting Schallern en volgen de Sentier de la Bloy tot aan de Auberge du Frankenthal.

We bevinden ons nu in het dal en er rest ons nog maar 1 ding, kimmen geblazen! Een aantal opties:  Sentier du Falimont terug richting Hohneck, Sentier de Roches richting Col de la Schlucht of een stevige zig-zag route recht naar de Auberge les Trois Fours, het Kaiserpfad.

We kiezen voor het laatste, recht op het doel af, recht naar omhoog! We zijn dan ook blij als we door de velden heen de refuge zien staan… Tijd voor een aantal “Panaché’s” op het terras!

S’avonds schaft de pot een groentesoep, een aardappel gratin met gerookte ham, de alom befaamde Munster kaas en een appeltaart als afsluiter. We laten het ons smaken (behalve de kaas).

Dag 3

Afstand: 19km • 960 hm

Voor de laatste dag staat er een aangename “meren-wandeling” op de planning. Het startpunt van deze wandeling ligt op de terugweg naar huis, een aantal km verwijderd van de refuge. Er is een parking voorzien ter hoogte van de Lac Vert.

We starten met een klim richting de Ringelbuhlkopf. De eerste hoogtemeters laten zich meteen voelen.

Eenmaal boven aangekomen kunnen we genieten van de ver zichten op het dal van Lac du Forlet en het Réserve Naturelle du Tanet-Gazon-du-Faing. Dit natuurgebied heeft veel weg van de Hoge Venen.

Dankzij de talrijke “overhangende” rotsen zijn er genoeg plekken om mooie foto’s te nemen!

Gazon du Faing – 1306 meter, één van de hogere toppen van de Vogezen.

Selfie op de rotsen met uitzicht op het Lac du Forlet en de bijhorende Ferme Auberge du Forlet

We volgen de kam tot aan Lac Blanc. Ter hoogte van de Sentier du Ruhlock slagen we rechts af en dalen richting het meer.

Lac Blanc is blijkbaar een geliefkoosde tussenstop bij de motards wegens de ruime parking en bijhorend café. Snel even een fotootje nemen van het meer en dan terug in colonne de Route des Crêtes op… ieder zijn ding zeker ?! Gelukkig voor ons begint hier de “leuke” klim richting de Rocher Hans.

De moeilijkere passages zijn voorzien van touwen of balustrades.

Hoe hoger je gaat, hoe beter het uitzicht!

Uitzicht op het Lac Blanc en de Rocher Hans.

Eenmaal boven wandelen we verder door het bos richting de Observatoire Belmont met uitzicht op de vallei van Orbey. Nadien  dalen we verder af richting de Lac Noir en houden een korte tussenstop aan de auberge.

Een stevige en lange klim vanuit de Lac Noir richting het uitzichtpunt van Lac du Forlet.

Hier dalen we via de Sentier Robert Neunlist terug af naar de Auberge Forlet. Een laatste tussenstop vooraleer we de klim richting de parking aanvatten. Deze keer laten we het Lac Vert links liggen.

Een mooie afsluiter van een schitterende 3-daagse! De Vogezen moeten qua wandelingen zeker niet onderdoen voor de Alpenlanden en dat op slechts de helft van de rij-afstand. Een aanrader!

Downloaden = rechtermuisknop – link opslaan als – .gpx.

GPX Dag 1 – Hirschenstein wandeling

GPX Dag 2 – Ne stevigen

GPX  Dag 3 – Merenwandeling

7 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Beste Kristof,

Ziet er fantastische route uit.
    Wij zouden dit ook graag doen, maar vinden niet meteen de juiste GPX file.
    Zou je de exacte naam van deze route kunnen doorgeven aub?